woensdag 27 april 2011

Is dit nou nieuws???


Eigenlijk heb ik mijn hele leven het nieuws toch wel enigzins bijgehouden. Niet dat ik nou alles bijhoud en alle media erop nasla, maar ik wist altijd enigzins wel wat er gaande was in de wereld. Kranten lezen is niet aan mij besteed, ze zijn onhandig, veel te groot, bestaan uit losse stukken, ze stinken en je krijgt er vieze handen van. Internet en TV daarintegen zijn instrumenten waar ik wel wat mee kan. Het is altijd mijn traditie geweest om voor mijn werk, als ik wakker word, de TV aan te zappen en de herhaling van het nieuws 2 à 3 keer te kijken tot mijn huis warm genoeg was om onder mijn dekbed uit te kruipen. Buiten die nieuwsuitzending keek ik ook regelmatig op websites als nu.nl en zo links en rechts had ik ook nog wel eens een zinnig gesprek of een discussie over wereldnieuws.
Dan had ik natuurlijk ook nog altijd collega's en klanten die me op de hoogte hielden van alle grote en pietluttige dingen die zich afspeelde in de regio. "Goh heb je het al gehoord van die mevrouw hier op de hoek, die met dat hondje en die grote wenkbrauwen....".

Echter het laatste anderhalf jaar is dit er allemaal een beetje bij ingeschoten. Zowieso word ik pas wakker als de nieuwsuitzendingen allang voorbij zijn en tegenwoordig warm ik heel gezellig mijn huis op tijdens koffietijd. En ook al zijn Loretta, Pernille en Quinty goede vriendinnen van me geworden, echt wijzer word ik er niet van.
Een lange tijd heb ik niet fatsoenlijk achter de computer kunnen zitten om alles bij te houden en als dat al wel lukte had ik mijn handen vol aan al het "nieuws" dat zich in mijn eigen leven afspeelde.

Een paar weken geleden ving ik echter opeens een berichtje op zo ergens in een winkel op de radio dat mijn aandacht trok. Iets met Japan, water en kernrampen?!? Eerst dacht ik nog dat ze weer oude misvormde Tsjernobyl koeien uit de verontreinigde sloot aan het halen waren maar toen ik later op de dag weer iets hoorde over Japan en een kernramp besloot ik dat het toch maar eens tijd werd om op onderzoek uit te gaan. Wat was hier loos?

Vijf dagen nadat die verschrikkelijke verwoestende tsunami toe had geslagen drong het nieuws pas tot mijn wereldje door. En nog bij toeval eigenlijk. Daar schrok ik eigenlijk wel een beetje van. Sta ik zover buiten de maatschappij? Waarom heeft Loretta me niet even gewaarschuwd?
Snel heb ik me een beetje ingelezen over de ramp in Japan me verbijsterend over dat natuurgeweld en de schokkende beelden. Het word hoog tijd om mijn wereld weer wat groter te maken.

Maar hoe pak je dat aan? De wereld opnieuw leren kennen? Dat is wel heel veel ineens. Misschien moet ik het klein aanpakken. Regionaal beginnen. Op de website van het Eindhovens dagblad! Dus klikkerdeklik, op het kopje Eindhoven en tadaaaa....
Daar was het eerste nieuwsbericht dat mijn bekrompen horizonnetje weer wat op moest rekken;

Eindhovenaar duwt vriendin tegen trap

dinsdag 26 april 2011 | 12:41 |

EINDHOVEN - Een Eindhovenaar is dinsdagochtend door de politie aangehouden, omdat hij in een woning in Strijp zijn vriendin bruut tegen een trap aan heeft geduwd.

De vriendin liep hierdoor een kneuzing op aan haar rug. De politie werd gewaarschuwd en agenten hebben vervolgens de man rond 6.25 uur in de woning aangehouden en meegenomen naar het politiebureau.


?!? Is dit nieuws? Moet ik me nu meer verbonden voelen met de maatschappij nu ik hier wetenschap van heb? Als je dan toch al vind dat dit groots op de nieuwspagina van het Eindhovens dagblad moet zetten maak het dan in ieder geval een beetje interessant! Een leuke foto erbij van de vriendin met een enorme blauwe plek op haar rug en een foto met een zwart balkje van de vriend die afgevoerd werd in de politieauto had het geheel al een heel stuk opgevrolijkt. Of de reden waarom erbij? Ze zal echt wel iets gedaan hebben.... Je komt toch niet thuis uit je nachtdienst en dan BATS.... je vriendin tegen de trap aangooien en naar je bed gaan. Nee, ze zal zijn bordje eten wel niet op tafel hebben gehad, of het was weer een zootje in huis. Maar niks van dit alles. Geen verklaring.

Morgen na koffietijd zal ik eens het nieuws kijken via programma gemist want ik heb gehoord dat er een of ander lingeriemodel (Kate Middleton) gaat trouwen in Engeland en dat schijnt ook nogal nieuws te zijn. En ik ving iets op over een "code rood" ivm brandgevaar in Nederlands natuurgebieden. Wat is er toch allemaal aan de hand?

Geen opmerkingen: